Saturday 29 October 2011

Caring ;)

Ada seorang kanak-kanak selalu bermain-main di bawah pokok epal yang sedang masak ranum kerana tempatnya yang tenang..kanak-kanak itu berlari-lari,menyorok dan tidur dengan lena di bahan pohon epal setiap hari sehingga budak itu menjadi seorang pemuda yang gagah dan kuat serta bergaya..hari demi berlalu pemuda itu semakin melupakan tempat permainannya di bawah pohon epal itu..tanpa pemuda itu sedar,pohon epal itu menunggu dan berharap agar kanak-kanak tadi datang menemuinya..akhirnya pemuda itu datang tetapi dlam keadaan kusut dan masai..pohon epal bertanya mengapa wahai teman?pemuda menjawab aku ingin berkahwin tetapi aku tidak mempunyai wang..jawab pohon epal itu,whai teman ambiklah kamu buah epal ku yang sedang masak ranum ini dan kamu jual la,kerana ini saja yang aku punya kerana aku tidak berharta..maka pemuda tdi terus mengutip buah epal tanpa henti..maka berkahwinlah pemuda tadi dengan pilihan hati pemuda itu..hari berganti hari,maka pohon tetap menunggu pemuda itu datang untuk menemani dirinya..harapan pohon epal menjadi nyata apabila pemuda itu datang dalam keadaan yang tidak terurus..maka pohon epal itu masih bertanya wahai teman mengapakah kamu bersedih..jawab si pemuda,aku baru mendapat cahaya mata malangnya aku tidak mempunyai wang untuk menyara anakku..maafkan aku wahai teman,aku cuma mempunyai dahan-dahan dan ranting untuk kamu jual untuk mendapatkan hasil daripadanya,jawab pohon epal..tanpa berlengah si pemuda terus mengutip ranting dan memotong dahan-dahan pohon epal itu dan pergi menjualnya ke pasar untuk mendapatkan wang..gembira pohon epal itu kerana dapat membantu si pemuda tadi..pohon epal itu berharap pemuda itu gembira dengan wang itu..tahun berganti tahun pohon epal menantikan pemuda datang menemannya namun pemuda itu tidak datang menemuinya..setelah beberapa lama sekali lagi doa pohon epal itu didengari dan pemuda itu datang menjenguknya namun dalam keadaan sedih kerana impiannya tidak tercapai..dengan itu pohon epal bertanya apa yang sedang berlegar di difikiran mh wahai teman?jawab pwemuda itu,semua yang aku ingin kan dalam hidupku sudah ku dapat cuma 1..iaitu ingin belayar ke serata dunia..maka dengan gembira pohkn menjawab ambil la kamu badan ku ini dan jadikan la ia kapal untuk kamu belayar..maka tanpa ragu-ragu si pemuda terus memotong badan si pohon epal sehingga tinggal tunggul sahaja..belayar la si pemuda tadi sambil kepulangan nya di nantikan si pohon epal..si pohon epal yang bermula dengan pojon epal yanv sedang berbuah ranum cantik dan kuat akhirnya hanya tinggal tunggul dan akar-akar yang berselirat,menemaninya..si pohon epal tetap menunggu si pemuda pulang dengan selamat..setelah beberapa lama maka datang la seorang orang tua yang dalam keadaan yang lemah menyapa pohon epal..lama tidak kita bertemu..maka jawab si pohon epal,betul tu tapi malangnya tiada apa lagi yang dapat aku bantu kerana aku hanya tinggal tunggul dan akar yang berselirat..jawab orang tua itu,aku hanya ingin menumpang berahat di tunggul mu kerana ini la yang aku nantikan selama ini..maka mereka bersama-sama sehingga akhir hayat mereka..kisah ini seperti kita,manusia biasa yang sentiasa mencari ibu bapa kita jntuk meminta pertolongan dan ibu bapa kita tetap membantu tidak kira apa pun yang di ponta..jadi janganla kita lupa kan jasa dan bantuan dari ibu bapa kita..sayangi mereka ;) :) ;p

No comments:

Post a Comment